Brug min erfaring i din bog Balance september 13, 2022

Brug min erfaring i din bog

Hvad kan du lære af den e-bog, jeg skrev som en ren amatør for ni år siden? Mod alle odds blev e-bogen en kæmpe succes, og herunder fortæller jeg dig – i bagklogskabens lys – hvorfor, og hvordan du kan bruge min erfaring i din bog

For snart mange år siden skrev jeg min første e-bog ”Guide til jul med et barn med autisme”. Det var, før jeg uddannede mig til journalist, og på mange måder var jeg amatør i at skrive længere tekster. Alligevel blev e-bogen en kæmpe succes med over 60.000 (gratis) downloads, og her 9 år senere får jeg stadig henvendelser på den hvert år til jul.

Og den er faktisk et rigtig godt eksempel på, at selv forfattere uden den store skriveerfaring kan forfatte succesfulde bøger og e-bøger. Men hvorfor blev denne e-bog så en succes? Det vil jeg dele med dig her, så du måske kan bruge nogle af ideerne på din bogidé.

Den er målrettet en specifik målgruppe, som jeg kendte rigtig godt

Da jeg skrev e-bogen i 2013 havde jeg en blog, hvor jeg skrev om at have et barn med autisme, og hvordan hverdagen så ud i vores familie. Det var primært andre forældre med børn med autisme, der læste med. En ret specifik målgruppe, som jeg selv var en del af. Og det gjorde, at jeg kendte målgruppen og dens udfordringer særdeles godt og dermed let kunne skrive direkte til dem. At kende sin målgruppe er vigtigt.

Den løser et velkendt problem for målgruppen

Bogen er en guide til at komme godt igennem december, som byder på mange brud på hverdagens rutiner, hvilket kan være svært for mange børn med autisme. En udfordring, jeg selv oplevede hos min søn, og som jeg hørte om hos andre i forskellige fora for forældre til børn med autisme, som jeg var medlem af. Her fik jeg også indblik i bredden af udfordringerne, så jeg kunne imødekomme alle de specifikke udfordringer, forældrene oplevede, i e-bogen. Når målgruppen allerede ved, at de har den udfordring eller den drøm, som bogen vil løse eller forløse, er der ikke langt til købsknappen.

Den har en skarp vinkel

På trods af min manglende erfaring, lykkedes det mig at lave en meget skarp vinkel på e-bogen og formidle på en måde, som talte lige ind i målgruppens udfordring og gav dem præcis den viden, de havde brug for – hverken mere eller mindre.

Læseren kan identificere sig med eksemplerne

Jeg udnyttede, at jeg allerede i skriveprocessen havde adgang til målgruppen ved at involvere dem direkte og bruge deres erfaringer som eksempler og citater i e-bogen. Det gav mange flere perspektiver på emnet, og forældertilgangen gjorde, at læserne havde let ved at identificere sig med og forstå eksemplerne.

Eksponering af e-bogen undervejs i skriveprocessen

Fordi jeg løbende kommunikerede om e-bogen i de forskellige fora, blev målgruppen løbende eksponeret for e-bogen og dens emne, så markedsføringen var allerede i fuld gang, længe før e-bogen kom ud. Derudover følte de involverede sig delvist som afsendere på e-bogen og var stolte af at være med. Derfor involverede de sig også i markedsføringen efterfølgende. Det gjorde lanceringen let og succesfuld.

Den er aktuel hvert eneste år til jul

E-bogen er en juleklassiker akkurat ligesom julesangen ”Last Christmas”. Der er ingen, der læser den fra januar til oktober, men hvert år i november og december er den aktuel igen. Jeg ved, at der er nogle, som finder den frem igen og igen, og samtidig kommer der hele tiden nye læsere til, fordi der hvert år er nye familier, der oplever udfordringer for deres barn med autisme i december.

Og fordi e-bogen er lykkedes med de andre ovenstående ting, så husker tidligere læsere positivt på e-bogen hvert år til jul og anbefaler den videre til nye læsere.

Brug min erfaring til din bogidé:
  • Lav et godt forarbejde, hvor du lærer din målgruppe, og den udfordring, problemstilling eller drøm, de har godt at kende.
  • Sørg for at vinkle din bog skarpt, så du giver læseren præcis, hvad han eller hun har brug for.
  • Tænk identifikation ind i din bog. Hvordan kan du få din læser til at føle genkendelse og forståelse i øjenhøjde?
  • Inddrag din målgruppe løbende i din bogproces, så du modner dem til at købe bogen, når den udkommer.
  • Tænk aktualitet. Din bog kan tale ind i noget, som er oppe i tiden lige nu, en bestemt livsfase eller en årstid, så den enten kan blive bogen, man skal læse lige nu eller vedbliver at være relevant for en bestemt gruppe eller på et bestemt tidspunkt.
God skrivelyst med din bog
Design uden navn (7)

I 2013 skrev jeg e-bogen ”Jul med et barn med autisme”. Jeg gav den gratis væk, fordi det for mig dengang handlede om, at jeg havde en viden og et budskab, jeg gerne ville dele med andre. Den første jul var der ca. 5.000, der downloadede bogen fra den blog, jeg havde dengang. Året efter i november og december var der yderligere 5.000, der downloadede den. Og da jeg i 2019 fjernede e-bogen fra hjemmesiden, var der over 60.000, der havde downloadet den.

E-bogen gav mig en ekspertstatus på emnet, jeg blev inviteret til at holde foredrag og skrive artikler, og jeg fik betydeligt flere læsere på min blog. Og tænk så hvad jeg kunne have tjent, hvis jeg bare havde taget 10 kr. for den!